tirsdag den 8. november 2011

Et suk fra min indre sprognørd

Jeg har lidt svært ved at acceptere, at det skal være så svært for mig at finde arbejde, når der jo så tydeligt er brug for korrekturlæsning mange steder. F.eks. på JP, hvor journalisten da vist tog en lur i et af afsnittene i denne artikel.

Lig fundet i mystisk drabssag

Østjyllands Politi har efter intens eftersøgning fundet liget af en yngre mand i en sø.
(......)
Lige har manglet
Liget af den yngre mand har dog manglet i efterforskningen, og i den forbindelse har politiet haft bedt offentligheden om hjælp.
I forbindelse med drabet blev en mand set forlade gerningsstedet i en blå Fiat Punto. I bilen var der udover føreren to mellemstore hunde.
Køretøjet befandt sig i timerne efter branden i Østjylland, og det var politiets opfattelse, at køretøjet var blevet brugt til at skaffe den dræbte væk fra gerningsstedet.
Muligvis kunne liget være blevet efterladt i en søg, og i den forbindelse bedte politiet offentligheden om hjælp i weekenden.
(......)

6 kommentarer:

HelleA sagde ...

Uhhh, det løber mig koldt ned af ryggen - jeg har det også rigtig svært med at professionelle, der lever af at skrive, vil være bekendt at levere noget, der er så ringe, som det du her viser!
Min datter på 12 ville kunne skrive den artikel mere korrekt!!!
Fadæse!

Øglemor sagde ...

Det er virkelig skræmmende, så sløjt det står til med retskrivningen flere steder. Don't get it, og jeg krummer ofte tæer. Senest, da jeg fik en reklame fra den lokale pizzamand ind ad døren, hvor der med store typer var skrevet "Du har kommet til den rigtige sted!" Altså, jeg ved godt, at det 'bare' er en pizzamand og ikke et landsdækkende dagblad, men wtf?!

moster Lone sagde ...

Det er chokerende. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor meget og hvordan I andre griber ind overfor den slags sproglige fejl? Jeg er selv dansklærer og retter - undertiden - når kollegaer og andre laver en sproglig fejl. Men gør I andre også det? Man kan jo desværre føle, at man kommer til at træde folk over tæerne på den måde....

GiSP sagde ...

Dejligt at vide, at jeg ikke er alene om at reagere, når jeg ser sådan noget sjusk. Især når det er lavet af en professionel eller når det er noget, der skal deles ud til mange mennesker.

Og jeg er altså også typen, der retter andre. Især på min tidligere arbejdsplads, fordi jeg ikke kan holde ud, at der bliver sendt noget juks ud til kunderne. Men også hvis en kollega havde for vane at bruge et udtryk forkert mundtligt, f.eks. at have noget på hjertet. Tror faktisk jeg var lidt irriterende ind imellem, men de tog det pænt.

Ninapb sagde ...

Altså, de bedte jo selv om det!!

GiSP sagde ...

Og det skulle de nok aldrig have haft gøret ... eller siget for den sags skyld!