fredag den 8. oktober 2010

Discountsprog

Her på det sidste har jeg fået indtryk af, at man er begyndt at spare på sproget i supermarkederne. Det toppede i går i Aldi, da kassemanden sagde "12" til kunden før mig, og da det blev min tur, var beskeden "7". Ja, jeg skulle bare have en liter mælk og ja, den kostede 7 ... kroner altså, men det gad han åbenbart ikke bruge krudt på at sige.

For nogle måneder siden opdagede jeg også en ny trend blandt kassepersonale m/k. Først bemærkede jeg det her i lillebyen, og så spredte det sig - til min rædsel - også ind til storbyen. Når man var færdig med at betale, sagde de nemlig "bon med?", og hold da op, hvor blev jeg irriteret hver gang. Hvad er der nu i vejen med "vil du have"? Nå, men det er så faktisk en trend, jeg har gået og hygget mig med at være irriteret over i så lang tid, at den nu er ved at vende, og det igen er blevet moderne at tale i hele sætninger.

Jeg kan godt forstå, at det må være temmelig kedsommeligt at sidde og sige de samme små standardfraser om og om igen dag ud og dag ind. Så hermed kommer der en lille op- og udfordring til alt kassepersonale. Prøv at finde så mange kreative måder som muligt at sige netop de små sætninger på - så bliver det måske lidt sjovere både for jer og for os. Hvilket lige får mig til at tænke på at jeg engang så noget i fjernsynet om en retarderet pakke-i-poser-dreng i USA, der hver dag puttede et nyt lille ordsprog eller lignende ned i kundernes poser. Det er da hyggeligt!

Ingen kommentarer: