onsdag den 8. juni 2011

1.ste, 2.den, 3.dje

Jeg har meldt mig ud af min fagforening. Ved en gennemgang af budgettet gik det op for mig, hvor mange penge, jeg sendte den vej hver måned uden overhovedet at gøre brug af nogen af deres tilbud. Så en dyb indånding og farvel og tak for efterhånden mange bunker medlemsblade.

Det er jo ikke nødvendigt at hænge nogen ud og nævne navne. Men jeg kan da sige, at fagforeningens medlemmer er nogen, der kan noget med sprog og med at kommunikere. Og det er selvfølgelg ikke ensbetydende med, at de ansatte nødvendigvis skal kunne det samme. Men jeg blev alligevel en smule overrasket over, at følgende var kommet igennem korrekturen i et brev, der bekræfter min udmeldelse:

"Da udmeldelse sker med én måneds varsel til den 1.ste i en måned, betaler du og er medlem indtil..."

6 kommentarer:

HelleA sagde ...

Muligvis ret kikset, men jeg kan ikke helt lure fejlen? Ud fra din overskrift må det være ordet 1.ste, der irriterer dig, men sådan tror jeg gerne at man må skrive det? (Har ikke kunnet finde belæg for denne påstand, men en omgang på google viser at det er meget brugt - omend det skal staves sådan her: 1'ste og ikke med punktum...)

Har gået og tænkt over det hele formiddagen, slået op i diverse ordbøger :)

KH Helle

GiSP sagde ...

Jeg stoler ikke så meget på Google i forhold til, hvad der er korrekt eller ikke, så jeg måtte lige skynde mig at konsultere Nudansk Ordbog.

Og tænk engang, det kan faktisk bruges. Dog uden punktum og apostrof. Altså, 1ste. Der står dog også,at det er en blandet skrivemåde, som virker noget gammeldags og ikke bruges meget i dag.

Derfor vil jeg stadig gerne beholde min undren over at se det. Men tak for rettelsen og jeg håber, at du også fik lavet lidt andet i løbet af formiddagen. :-)

HelleA sagde ...

Ja, det var selvfølgelig Nudansk Ordbog jeg skulle have kigget i - den jeg lige fandt var en retskrivnings- og betydningsordbog og der stod det ikke. For du har ret, det er ikke google man skal stole på i så vigtige anliggender :)

Tak for dit svar, dejligt at sagen er opklaret.

Anna sagde ...

Nu vil jeg bare lige blande mig for at kræve retten til at være den, det er mest synd for! Jeg har også meldt mig ud af min fagforening - den hedder DJØF (nævner gerne den slags navne) - og jeg er fanden fisme bundet i et halvt år PLUS det kvartel, hvori jeg har meldt mig ud. For mit vedkommende gælder det altså freakin 8 mdr! Øhm nååå...altså...og hej. Fin blog, du holder dig :o)

Anna sagde ...

kvartal, that is...

GiSP sagde ...

Retten er din! Hold da op for en gang stavnsbånd. Utroligt, at det overhovedet er lovligt - jeg synes da f.eks. man snakker meget om det der med at fitnesscentre binder medlemmerne.

Og hej. Velkommen til. :-)