mandag den 12. september 2011

Telefonpli

Jeg er vokset op i en tid, hvor der var uskrevne regler for, hvornår man kunne tillade sig at ringe til folk. Det var dengang hver husstand havde én telefon (to, hvis det gik vildt for sig), som stod placeret et centralt sted i huset. Man ringede ikke tidligt om morgenen, og man ringede ikke sent om aftenen. Skulle jo nødig risikere at vække nogen.

Sådan er det ikke helt mere. Eller det der med at ringe er nok nogenlunde det samme. Men så har vi jo også fået muligheden for at sende en sms. Og den forstyrrer jo ikke så meget. Eller hvad? Altså min telefon gi'r i hvert fald lyd, når der kommer en sms. Og den lyd er nok til at vække mig. Det skal måske lige siges, at min telefon har fast natteplads ved siden af min seng. Så er det nemlig så nemt at se, hvad klokken er, alle de mange gange jeg står op i løbet af en nat. Og når jeg nu skal op så mange gange i løbet af natten, og når vækkeuret ringer kl. 6.15, ja så er jeg altså som regel at finde i min seng på et tidspunkt mellem 22 og 22.30. Og så synes jeg, det er møgirriterende at få en sms.

Er det virkelig blevet mere okay at sende en sms end at ringe? Og skal jeg bare bøje mig og lade min telefon blive nede i stuen? Eller skal jeg sende en sms med retningslinier til alle dem, der potentielt kunne finde på at skrive til mig? Er god gammeldags pli simpelt hen bare uddød med de nye teknologiske muligheder?

Ingen kommentarer: