fredag den 24. februar 2012

Der er jo nogen, der skal være professorer

Sådan sagde børnehavepædagogen til mig i går, da jeg spurgte, hvordan det gik med vores fælles projekt vedr. StoreLille. Pigen er nemlig intelligent. Åbenbart en del over gennemsnittet. Og det er jo godt. Men åbenbart også et problem, når man er 3½. I hvert fald fik vi for en måneds tid siden at vide, at de var i gang med at lære hende, at hun altså ikke skal bestemme alt, bare fordi hun er hurtig til at gennemskue ting. Når man nu kan tænke abstrakt og bruge sin fantasiverden, kan det nemlig være et problem at lege med jævnaldrende, som ikke lige er der endnu og derfor ikke vil være med til de regler, man sætter for legen. Det kan også være svært at have tålmodighed til at lege med dem, der ikke har helt så meget styr på ordene, som man selv har.

De andre børn ville gerne lege med hende, men når de spurgte, sagde hun tit nej, og ville hellere sidde selv med noget puslespil eller en tegning. Hun ville også meget gerne hjælpe, hvis en anden havde problemer med puslespillet. Børnehaven foreslog, at vi både der og hjemme skulle arbejde med, at tage lidt af bestemmelysten fra hende. Og samtidig lære hende at vente lige et øjeblik længere, før hun blev frustreret og ked af det, hvis noget ikke lige gik hendes vej. Og det virker. Men der er åbenbart et stykke vej endnu.

Hun er en glad pige, og hun elsker at have legeaftaler. Herhjemme ser vi ikke problemet så udtalt, som de gør i børnehaven, så det kan være lidt svært at sætte sig ind i det. Når jeg kommer for at hente hende, sidder hun nogle gange og laver noget selv, men hun er også tit i gang med en leg med andre. Og fortæller glad, hvem hun har leget med i løbet af dagen. Og så længe barnet ikke selv ser noget problem i forhold til at være en del af gruppen, så er der vel heller ikke et problem, eller hvad? Det gør lidt ondt i morhjertet, at man ikke bare kan glæde sig over, at hun er en glad og dygtig pige, men at der lige skal være fokus på et problem. Men jeg kan selvfølgelig godt se, at det er vigtigt at gøre hvad vi kan for at hjælpe hende med at finde sin plads i gruppen.

I går sagde pædagogen: "Intelligente børn har det bare svært socialt". Og der ramte hun noget. Jeg har også altid haft nemt ved tingene i skolen, men har altid haft svært ved at begå mig i store grupper. Med andre ord havde jeg selvtilliden i orden, men ikke noget selvværd. Det har derfor været vigtigt for mig, at få puttet masser af selvværd ind i StoreLille, og det siger de, at hun har. Så jeg må indrømme, at jeg er ved at være lidt forvirret over, hvad hendes problem så er.

De har også luftet tanken om, at hun skal rykke i storebørnsgruppe et år for tidligt og derefter for tidligt i skole eller evt. blive i storebørnsgruppen i 2 år, hvis hun ikke lige har fået det sociale med. Her er jeg også ret ambivalent. Jeg startede selv i skole et år for tidligt, og der er både fordele og ulemper. Selvfølgelig skal vi passe på, at hun ikke kommer til at kede sig. Hun skal udfordres. På den anden side, skal hun ikke gøres anderledes ved at være 2 år, hvor man normalt kun er i et år. Og hun skal også have lov at være et barn, der leger og bare går i børnehave uden krav. Men så er jeg jo egentlig også tilhænger af, at børn skal lære, når de er motiverede for det, så måske er det bare med at komme afsted? Åh, det er svært! Heldigvis skal der ikke tages nogen beslutninger det første halve års tid, så vi må jo bare vente og se det an.

Og glæde os over, at hendes selvværd og intelligens nok vil gøre, at vi ikke kommer til at se hende sådan her:

2 kommentarer:

Kaffekvaernen sagde ...

Prøv at høre her: Det er jo indlysende hvad der sker henne i børnehaven: Din datter er simpelthen for hurtig til PÆDAGOGERNE!! Så de prøver at hale problemer frem ved hende. Nå den vinkel havde du ikke lige opdaget, hvad? Og kan iøvrigt i næsten uhyggelig grad genkende min (2,5-årige) datter i meget af din beskrivelse af din lille pige;o)

GiSP sagde ...

Nej, den havde jeg da ikke lige set. ;-) Men indsatsen hjælper heldigvis, og hun fortæller mere og mere om, hvem hun har leget med i dag.