mandag den 28. marts 2011

Ting, der undrer

Jeg er stødt på et par ting, der undrer mig, og det er lidt som om det smitter. Altså, når jeg nu først har fået undrebrillerne på, blive der bare ved med at dukke ting op.

For eksempel:

● Jeg synes, det er mærkeligt, at et barn (mit) for det meste sover fint og stille de første timer efter putningen. Det vil sige, de timer hvor mor og far stadig er vågne. Men når mor og far så går i seng, sker der pludselig ting og sager, og sutten begynder at falde ud, dynen falder af, bamsen bliver væk. Og selvom man er en ret selvhjulpen toårig i løbet af dagen, er det altså ikke ensbetydende med, at det også gælder om natten.

● Fredag eftermiddag indkøbes 6 liter mælk. Søndag er familien ikke hjemme det meste af dagen. Mandag morgen er der 1½ liter tilbage. Fordamper det i køleskabet, eller hvad sker der?

● Hvorfor har skobutikker ikke lyst til at tjene mest muligt? I fredags var vi på jagt efter sko til den toårige. Vi var i to butikker, men måtte tage hjem igen uden nye sko. Størrelse 26 var nemlig udsolgt. I efteråret fik vi fat i det, der vist var tæt på det sidste par vinterstøvler i hele verden. Sidste sommer voksede hun ud af sine sandaler i starten af augsut. Men der kan man altså ikke købe sandaler. For de er tilsyneladende alle sammen blevet solgt i marts. Hvorfor skal man hamstre skoene, længe før de skal bruges og forsøge at gætte sig til,  hvilken størrelse de så skal være? Tænk, hvis butikkerne kunne finde ud af at disponere, så en masse kunder ikke skulle gå forgæves.

● Hvorfor skal en hund parkeres uden for en butik i en halv time (indtil videre, den er ikke gået endnu), når den bare står og kalder og kalder på sit menneske hele tiden? Ville den måske ikke have bedre af at være blevet hjemme? Og hvordan kan man være inde i den butik så længe? Og burde jeg gå over og efterlyse ejeren, så jeg kunne få lidt ro?

● I går så jeg igen Den som dræber. Det kan stadig være svært at høre dialogen, men en af replikkerne hørte jeg klart og tydeligt. Det er et langt skud, blev der sagt. Er det noget, vi siger nu? Jeg kan glæde mig over, at det ikke dukker op, når man søger i KorpusDK, men det kan jo være det kommer. Måske bliver det snart lige så brugt som hænge ud. Og hvornår blev det egentlig moderne at gå rundt og lyde som en dårlig oversættelse?

● Hvorfor er der nogle børn, der bare konstant har en kæmpe, tyk snotklat smurt ud over hele ansigtet? Uanset hvornår man ser dem på legepladsen. Det er altid de samme børn, jeg forsøger at undgå at se for meget på, fordi jeg rent ud sagt får brækfornemmelser af det. Og det er jo synd. Og også lidt svært, når nu en af dem altid kommer springende med et stort smil, fordi min toårige er en af yndlings-legekammeraterne lige i øjeblikket. Heldigvis er hun ikke plaget af den slags vedhæng. Ikke engang når hun er virkelig forkølet. (Og nej, Nemesis, det var ikke en invitation.)

● Hvofor løber tiden så hurtigt? Jeg synes lige, jeg er kommet tilbage efter aflevering i vuggestuen, og nu er det allerede tid til at hente igen...

Ingen kommentarer: